Н. О. Вєнцева, кандидат педагогічних наук:
1. Умови формування особистості:
А) вплив сімейного виховання;
Б) найближче оточення;
В) ідейний вплив;
Г) історичний час, за якого формувалась особистість
діяча.
2. Шлях формування особистості історичного діяча:
А) його реакція на навколишню дійсність;
Б) перші житєві кроки;
В) риси характеру.
3. Риси особистості, які проявилися в його діяльності:
А) погляди (світогляд);
Б) моральні принципи;
В) риси характеру.
4. Оцінка діяльності:
А) роль та місце особистості в історичних подіях;
Б) чиї інтереси захищав;
В) результати та значення його діяльності для
суспільства.
(Вєнцева Н. О. Вивчення історичних постатей на уроках
історії України в 7 класі. – Х. : Вид група «Основа», 2010. (Б-ка журн.
«Історія та правознавство». Вип.. 2 (74)) – с. 13-14)
Ф. Л.
Левітас, професор, доктор історичних наук:
Для всебічного висвітлення історичних персоналій
рекомендується:
1. Ознайомитися з
найважливішими біографічними даними.
2. Простежити процес
становлення особистості в конкретному середовищі.
3. Виявити історичні
умови, що відіграли роль у формуванні поглядів, якостей особи.
4. Дослідити участь
історичної особи в суспільному житті.
5. Визначити, інтереси
якої соціальної групи, класу, політичної сили відбиває історична особа в
своїй діяльності.
6. Виявити вплив
конкретної історичної особи на окремі галузі життя чи суспільно-політичні
процеси.
7. З’ясувати
морально-психологічні якості історичної особи.
8. Показати коло
однодумців і соратників історичної особи.
9. Визначити історичну
роль особи та її вплив на певну сферу життя суспільства.
(Сучасний вчитель та сучасний урок (методичні
рекомендації щодо вивчення історії України та Всесвітньої історії в школі)
О. Желіба, кандидат історичних наук:
План складання історичного портрета
1. Походження історичного діяча.
2. Дитячі та юнацькі роки.
3. Ідеологічні симпатії (консерватор, ліберал,
соціал-демократ тощо).
4. Власні оригінальні погляди (завдання, засоби
реалізації).
5. Шлях становлення історичного діяча (основні етапи).
6. Основні напрями діяльності.
7. Результати діяльності історичного діяча очима
сучасників та істориків.
(Історія України. №42 (490), листопад, 2006, с.
16-17).
Л. Непран, Н. Ольхіна, А. Ольхін. Пам’ятки учасника
Всеукраїнських змагань з історії 1-4 етапів. З досвіду підготовки юних
істориків-олімпійців.
Пам’ятка № 19. Як працювати з історичними портретами.
Як скласти історичний портрет (загальні правила)
1. становлення особистості історичного іяча.
1.1. Характеристика епохи.
1.2. Біографія історичного діяча (де і коли народився,
у яких умовах жив, ріс, виховувався).
2. Особистісні якості та риси характеру.
2.1. Формування поглядів.
2.2. Вплив особистих якостей видатної людини та її
переконань на практичну діяльність.
3. Найбільш важливі вчинки, досягнення особистості.
3.1. Схарактеризуйте суспільні ідеали.
3.2. Назвіть найважливіші справи життя видатної
особистості, її успіхи та невдачі.
3.3. Укажіть, які прошарки населення підтримували її
діяльність, а які ні та чому.
3.4. Якими були наслідки діяльності особистості:
А) для сучасників;
Б) для нащадків.
4. Ваше ставлення до історичного діяча.
4.1. Визначте, які почуття викликає у вас його
діяльність.
4.2. Ваше ставлення до засобів та методів його
діяльності.
4.3. Дайте свою оцінку його діяльності.
(Історія і суспільствознавство в школах України:
теорія та методика навчання, 2011/6. с.32-35)
Аналіз цих
пам’яток дає можливість виділити головні
складові характеристики історичного діяча:
·
Ким він був?
·
В яку епоху жив?
·
Якою була його
зовнішність?
·
Риси характеру –
позитивні й негативні, сильні й слабкі?
·
Які риси його
характеру варто наслідувати, а які ні?
·
В чиїх інтересах
діяв?
·
Якими шляхами
добивався поставленої мети?
·
Якими були
найважливіші справи його життя?
·
Якими були
результати його діяльності для держави, народу, людей, що жили з ним поруч, для
розвитку культури?
·
Якої оцінки
заслужила ця людина серед сучасників та істориків?
·
Які вчинки та
справи цієї людини викликають вашу повагу, які – негативне ставлення?
·
Як оцінюється
діяльність цієї людини в наші дні?
·
Як часто згадується
його ім’я?
·
Які населені
пункти, географічні об’єкти тощо носять його ім’я?
·
Як часто цитують цю
людину?
Фактично, синтезуючи наявні пам’ятки, кожен учитель створює свою пам’ятку для
характеристики особистості, з метою полегшити роботу з учнями на уроці.
Засвоївши такий алгоритм, учні ставляться до такого виду роботи з цікавістю.
Немає коментарів:
Дописати коментар