Аналіз досвіду, нагромадженого методичною наукою
та практикою щодо висвітлення історичних постатей у шкільних курсах історії, а
також власний досвід автора дозволяє сформулювати деякі рекомендації стосовно
організації на уроках історії вивчення визначних особистостей.
·
Гегель стверджував: «Велика людина епохи та, яка може
втілити в словах волю своєї епохи, сказати своїй епосі, в чому її воля і виконати її. Те, що вона робить – серцевина і
суть епохи, через неї проявляється епоха». Таким чином, визначну особистість
слід висвітлювати на тлі епохи, історичного часу і простору, особливостей
соціуму, до якого належить особа.
·
Висвітлення історичних постатей повинно містити життєпис
цієї людини, її погляди, ідейну спрямованість, засади її діяльності.
·
Кожну історичну особу слід представляти як яскраву
індивідуальність з властивим їй зовнішнім виглядом, не оминаючи її особистого
життя, сімейного стану, уподобань і нахилів.
·
Щоб краще зрозуміти мотиви поведінки тієї чи іншої
історичної особи, слід значну увагу приділити психологічній характеристиці
людини, її особистісні риси, внутрішні якості.
·
Матеріал для характеристики історичної особи має бути
різноплановий, висловлювати різні аспекти її діяльності, різні погляди та
оцінки. Це дасть можливість всебічного висвітлення особистості, її
характеристики, і підвести учнів до світоглядних висновків.
·
Під час викладу навчального матеріалу на уроках слід,
якщо це можливо, проводити паралелі між подіями минулого, що пов’язані з
діяльністю особи, та сучасністю.
·
Важливим також є показ конкретних ситуацій життя
особистості, у яких людина обирала спосіб дій, з кількох можливих альтернатив,
залучаючи учнів до аналізу мотивів такого вибору (наприклад, вибір Б.
Хмельницьким Московської держави для укладення союзу).
·
Важливо уникати однозначних оцінок і висновків, формувати
критичне ставлення
Немає коментарів:
Дописати коментар