Використання інформаційних технологій на уроках з історії рідного краю при вивченні історичних подій Другої світової війни та Голокосту


В дитинстві відкриваєш материк,
 котрий назветься потім — Батьківщина.
     Л. Костенко
Історик Наталія Яковенко порівняла білі плями історії з островом, який намагаються оминути історики. На мою думку, регіональна історія до цього часу залишається саме такою білою плямою, не дивлячись на те, що останнім часом з’являється дедалі більше праць, присвячених історії окремих населених пунктів. Науковці  вивчають «велику» історію, значимі події та видатні особистості. Всебічне висвітлення історії сіл, містечок з урахуванням нових документальних джерел ще чекає своїх дослідників. І тут велику роль можуть відіграти вчителі, які небайдужі до історії рідного краю, займаються пошуково-дослідницькою роботою і, таким чином, поступово заповнюють прогалини у вивченні історії своїх населених пунктів.
Історії рідного краю тісно пов’язана з історією всієї країни, є її найважливішою складовою, а тому її вивчення єважливим чинником формування національної самосвідомості учнів. Саме з вивчення історії рідного краю починається усвідомлення високих понять «Батьківщина», «патріотизм» тощо. Рідний край – це «мала Батьківщина», яка уособлює певну територію, з якої кожна людина починає свідоме життя і формує власний світогляд.
Краєзнавчий матеріал на уроках історії Украйни може використовуватися
1)    Як вступний  до теми уроку;
2)    Як одне з питань для вивчення на уроці;
3)    Як захист проектів при вивченні певної теми;
4)    Як складова частина лабораторно-практичної роботи, коли доцільно використати місцевий матеріал;
5)    Як один з елементів віртуальної екскурсії або як урок-екскурсія;
6)    Як порівняльний аналіз подій і явищ місцевої історії з подіями та явищами, що відбувалися на території країни в цілому;
7)    При вивченні особистостей, які прославилися в той чи інший період;
8)    Як окремий урок (шкільна програма передбачає такі уроки, де насамперед розглядається  історичний матеріал місцевості, де розташована школа: міста, селища, села, району.).
В позаурочний час матеріал з історії рідного краю може стати основою для проведення вікторин, конкурсів, тематичних лінійок, вечорів тощо.
Але, в будь-якому випадку, використання краєзнавчого матеріалу виступає засобом конкретизації загальноісторичних подій і засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, сприяє долученню школярів до пошуково-дослідницької роботи.
         Тема Другої світової війни та Голокосту дає широкий простір для використання місцевого матеріалу. Але проста розповідь вчителя, навіть образна та емоційна,  не може розкрити всієї повноти питання, викликати в учнів зацікавленість таемпатію, оскільки вони отримують додаткові знання у готовому вигляді. Досягнути більшої ефективності уроку, підвищити пізнавальний інтерес та мотивацію учнів допоможе використання інформаційно-комп’ютерних технологій.
Вони дозволяють
-         збагатити уроки з історії рідного краю візуальними джерелами,
-         зробити їх більш цікавими, емоційно насиченими,
-         побачити минуле в деталях, динаміці,
-         що називається, «зануритися в епоху»,
-         при відсутності підручника чи навчального посібника допомогти учням засвоїти тему.
Комп’ютернапрезентація в час розвитку інформаційних технологій одним з найефективніших методів представлення та вивчення будь-якого матеріалу. На ній  можна розмістити, наприклад, 
-         уривки з документів, літературних творів, що стосуються теми, з їх наступним обговоренням;
-         таблиці, схеми, графіки та запропонувати учням проаналізувати чи порівняти;
-         фотографії, плакати, картини найчастіше дають можливість висвітлити повсякденне життя людей і спонукати учнів до бесіди чи дискусії;
-         унаочнення історії рідного краю спонукаєзамислитись над новим фактичним матеріалом й осмислити його відповідно до знань із загальної історії, отриманих ними раніше;  дає можливість на якісно новому рівні вивчити різні сторінки життя «малої» Батьківщини.
А, як відомо, на уроці краще всього запам’ятовується той фактичний матеріал, котрим учні оперують (аналізують, порівнюють, узагальнюють) з метою самостійного пояснення якоїсь події, явища. Зроблені в результаті цього висновки, виступають як переконання школярів і засвоюються міцно.

Впродовж кількох років займаюсь пошуково-дослідницькою роботою з вивчення історії села Лосинівка Ніжинського району Чернігівської області в роки Другої світової війни. Документальні джерела  Ніжинського відділення Чернігівського обласного архіву, усні свідчення, літературні твори про Лосинівку та її жителів, фото – такими є основні джерела з вивчення різних аспектів життя села в роки окупації та після окупаційний період. Результатом стало представлення школярами цих матеріалів на конкурс-захист учнівських робіт МАН та їх.висока оцінка.

Немає коментарів:

Дописати коментар