Текст
1 «Рішельє Арман дю Плессі (1585-1642), кардинал з 1622
р., з 1624 р. – глава королівської ради, фактичний правитель Франції протягом
18 років. Як влучно зауважив один із сучасників кардинала, «Людовік ХІІІ лише
носив корону, а Рішельє мав скіпетр».
Пріоритетом його
внутрішньої політики стала боротьба з протестантською опозицією та зміцнення
королівської влади, а головним зовнішньополітичним завданням – підвищення
престижу Франції і боротьба з гегемонією Габсбургів у Європі, активна
колоніальна політика.
Бажаючи
встановити необмежену владу, Рішельє оголосив гугенотам війну, щоб позбавити їх
політичних прав, які відрізняли їх від інших французів. Він оволодів їхньою
головною фортецею Ла-Рошель, а потім захопив й інші фортеці гугенотів. Дворянин
за походженням, він на користь держави прагнув обмежити владу й права дворян. З
цією метою він знищив деякі вищі посади, які обіймали родовиті дворяни,
заборонив дуелі, зруйнував декілька замків, які служили притулком для
непокірних дворян, і перестав скликати Генеральні штати.
Прагнучи
зміцнити королівську владу в галузі фінансів, внутрішньої та зовнішньої
політики, Рішельє ініціював створення єдиного збірника французьких законів,
провів ряд адміністративних реформ: запровадив у провінціях посади інтендантів
(керівників), що призначалися королем, реорганізував поштову службу. Інтересам
абсолютизму відповідала й економічна політика Рішельє. У 1629 – 1642 рр. у
Франції було створено 22 торговельні компанії.
Сила Рішельє
була в його обережності, тонкому знанні психології людей і відчутті ситуації».
Текст
2 «Першочергового значення він надавав пропаганді урядової
політики. Чи не першим він зрозумів значення «ідеологічної» дії на громадську
думку. З цією метою він створив у 1631 р. першу французьку газету, до якої сам
добирав матеріали для публікації. З позицій державної доцільності підходив
Рішельє й до освіти. Його погляди з цього приводу чітко висловлені в
«Політичному заповіті»; кардинал був переконаний, що «освіченість – краща
прикраса будь-якої держави», але вважав, що «не будь-кого варто навчати».
10 лютого 1635
р. була створена Французька академія. Королівським едиктом кардинал Рішельє був
призначений її главою і проректором. У Рішельє був тонкий літературний смак;
саме за часів його правління у французькій культурі почав утверджватися
класицизм. При всій неоднозначності та суперечливості, діяльність Рішельє на
ниві культури все ж таки може бути оцінена позитивно, оскільки вона сприяла
розвитку освіти та зростанню талантів».
Текст 3
Висловлювання
Рішельє:
«Моєю першою
метою була велич короля, моєю другою метою – могутність держави».
«Дайте
мені шість стрічок, написаних рукою найчеснішої людини, і я знайду в них
що-небудь, за що її можна було б повісити».
«Щоб керувати
державою, слід менше говорити і більше слухати».
«...головний
життєвий нерв держави – це дворяни, але дворяни, які підкоряються
королю».
«У мене немає
ворогів, окрім ворогів держави»
« ...дворянин
має право помирати лише за короля» (про заборону дуелей).
«Народ – це мул,
який, звикнувши до тягаря, псується від тривалого відпочинку більше, ніж від
роботи», але «робота мула має відповідати його силі».
«Батіг, який є
символом правосуддя, ніколи не повинен залишатися без діла».
Текст
4 Коли Петро І (перший російський імператор) відвідав Париж,
він упав на коліна перед статуєю кардинала Рішельє і вигукнув: «Якби ти був
живий, я віддав би тобі півцарства, лише б ти допоміг мені правити іншою
половиною».
Текст
5 Папа Римський Урбан VIII сказав про Рішельє такі
слова: «Ця людина або Бог, або велика людина»
Завдання: скориставшись
Пам’яткою, скласти характеристику історичної особи - кардинала Рішельє.
Пам’ятка для
характеристики історичного діяча
· Визначити,
у якій країні він жив, за яких історичних умов розгорнув свою діяльність.
· Описати
його зовнішність і характер. Пояснити, що вплинуло на формування його
особистості, які риси його характеру варто наслідувати, а які ні.
· Указати,
інтереси якого стану суспільства він виражав.
· Назвати
результати його діяльності та дати їм оцінку.
· Сформувати
власне ставлення до нього.
Респект
ВідповістиВидалити