Текст 1 «Рішельє Арман дю Плессі (1585-1642),
кардинал з 1622 р., з 1624 р. – глава королівської ради, фактичний правитель
Франції протягом 18 років. Як влучно зауважив один із сучасників кардинала,
«Людовік ХІІІ лише носив корону, а Рішельє мав скіпетр».
Пріоритетом його внутрішньої
політики стала боротьба з протестантською опозицією та зміцнення королівської
влади, а головним зовнішньополітичним завданням – підвищення престижу Франції і
боротьба з гегемонією Габсбургів у Європі, активна колоніальна політика.
Бажаючи встановити
необмежену владу, Рішельє оголосив гугенотам війну, щоб позбавити їх політичних
прав, які відрізняли їх від інших французів. Він оволодів їхньою головною
фортецею Ла-Рошель, а потім захопив й інші фортеці гугенотів. Дворянин за
походженням, він на користь держави прагнув обмежити владу й права дворян. З
цією метою він знищив деякі вищі посади, які обіймали родовиті дворяни,
заборонив дуелі, зруйнував декілька замків, які служили притулком для
непокірних дворян, і перестав скликати Генеральні штати.
Прагнучи зміцнити
королівську владу в галузі фінансів, внутрішньої та зовнішньої політики,
Рішельє ініціював створення єдиного збірника французьких законів, провів ряд
адміністративних реформ: запровадив у провінціях посади інтендантів
(керівників), що призначалися королем, реорганізував поштову службу. Інтересам
абсолютизму відповідала й економічна політика Рішельє. У 1629 – 1642 рр. у
Франції було створено 22 торговельні компанії.
Сила Рішельє була в його
обережності, тонкому знанні психології людей і відчутті ситуації».
Текст 2 «Першочергового значення він надавав
пропаганді урядової політики. Чи не першим він зрозумів значення «ідеологічної»
дії на громадську думку. З цією метою він створив у 1631 р. першу французьку
газету, до якої сам добирав матеріали для публікації. З позицій державної
доцільності підходив Рішельє й до освіти. Його погляди з цього приводу чітко
висловлені в «Політичному заповіті»; кардинал був переконаний, що «освіченість
– краща прикраса будь-якої держави», але вважав, що «не будь-кого варто
навчати».
10 лютого 1635 р. була
створена Французька академія. Королівським едиктом кардинал Рішельє був
призначений її главою і проректором. У Рішельє був тонкий літературний смак;
саме за часів його правління у французькій культурі почав утверджватися
класицизм. При всій неоднозначності та суперечливості, діяльність Рішельє на
ниві культури все ж таки може бути оцінена позитивно, оскільки вона сприяла
розвитку освіти та зростанню талантів».
Текст 3
Висловлювання Рішельє:
«Моєю першою метою була
велич короля, моєю другою метою – могутність держави».
«Дайте мені шість стрічок, написаних рукою
найчеснішої людини, і я знайду в них що-небудь, за що її можна було б
повісити».
«Щоб керувати державою, слід
менше говорити і більше слухати».
«...головний життєвий нерв
держави – це дворяни, але дворяни, які підкоряються королю».
«У мене немає ворогів, окрім
ворогів держави»
« ...дворянин має право
помирати лише за короля» (про заборону дуелей).
«Народ – це мул, який,
звикнувши до тягаря, псується від тривалого відпочинку більше, ніж від роботи»,
але «робота мула має відповідати його силі».
«Батіг, який є символом
правосуддя, ніколи не повинен залишатися без діла».
Текст 4 Коли Петро І (перший російський імператор)
відвідав Париж, він упав на коліна перед статуєю кардинала Рішельє і вигукнув:
«Якби ти був живий, я віддав би тобі півцарства, лише б ти допоміг мені правити
іншою половиною».
Текст 5 Папа Римський Урбан VIII сказав про Рішельє такі слова: «Ця людина або
Бог, або велика людина»
Завдання: скориставшись Пам’яткою, скласти характеристику
історичної особи - кардинала Рішельє.
Пам’ятка для характеристики історичного діяча
·
Визначити,
у якій країні він жив, за яких історичних умов розгорнув свою діяльність.
·
Описати
його зовнішність і характер. Пояснити, що вплинуло на формування його
особистості, які риси його характеру варто наслідувати, а які ні.
·
Указати,
інтереси якого стану суспільства він виражав.
·
Назвати
результати його діяльності та дати їм оцінку.
·
Сформувати
власне ставлення до нього.
Немає коментарів:
Дописати коментар